CERADA

CERADA

Taideyliopiston taidekasvatuksen tutkimuskeskus CERADA:n fokus on taidekasvatuksen tutkimuksessa ja taidealan korkea-asteen koulutuksen tutkimusperäisessä kehittämisessä. CERADA:ssa tehtävä tutkimus vastaa taidekasvatuksen ja taidealan korkea-asteen opetuksen kehittämistarpeisiin sekä taiteilijoiden ja taidealojen opettajien ammatillisen kehittymisen tarpeisiin.

Vuonna 2013 perustettu CERADA tarjoaa tutkijoiden urakehitystä tukevan avoimen ja vastuullisen tutkimusympäristön sekä alustan tutkimushankkeille. CERADA:n tutkijat musiikin, tanssin, teatterin ja kuvataiteiden alueilla muodostavat monialaisen ja erilaisia tutkimustraditiota yhdistävän yhteisön, jonka erityispiirteenä on tiivis tutkijoiden välinen yhteistyö ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen.

CERADA:ssa taidekasvatuksen tutkimus ja taidealan korkea-asteen koulutuksen tutkimusperäinen kehittäminen kytkeytyvät ajankohtaisiin yhteiskunnallisiin teemoihin kuten esimerkiksi demokratia, tasa-arvo, kulttuurienvälisyys, sosiaalinen vastuullisuus ja hyvinvointi sekä taiteissa ja taidekasvatuksessa laajentuva ammattilaisuus. Muun muassa nämä aiheet yhdistyvät CERADAn tutkijoiden nykyisissä ja aiemmissa tutkimushankkeissa.

CERADA:n tutkijat toimivat aktiivisesti vuorovaikutuksessa kansainvälisten tutkijayhteisöjen kanssa esimerkiksi Alankomaissa, Australiassa, Espanjassa, Etelä-Afrikassa, Gambiassa, Irlannissa, Iso-Britanniassa, Israelissa, Itävallassa, Norjassa, Ranskassa, Ruotsissa, Saksassa, Tanskassa, Uudessa Seelannissa, Virossa ja Yhdysvalloissa.