Tapahtuma-arkisto - Historiafoorumi
Tapahtuma-arkisto
Musiikinhistorian symposiumit | ![]() |
|
Agents and Actors: Networks in Music History (Kesäkuu 2020) |
Institutionalization in Music History (Kesäkuu 2018) |
Music History and Cosmopolitanism (Kesäkuu 2016) |
Confronting the National
|
Radical Music History Symposium
|
De-Canonizing |
Muut konferenssit ja seminaarit Traces of Performance: Opera, Music Theatre, and Theatre Music in the Long 19th Century |
||
|
Torstaifoorumin ohjelmat
Kausi 2019 – 2020
12.9.2019 Katharine Ellis (U of Cambridge): otsikko ilmoitetaan myöhemmin
10.10.2019 Marjaliisa Hentilä (Työväen Arkisto): Työväenliikkeen johtajien Matti Paasivuoren ja Hilja Pärssisen suhteesta taiteeseen
14.11.2019 Seppo Hentilä (emeritus, HY): Juhlakulttuuri Sosialistisessa työläisurheiluinternationaalissa 1920- ja 1930-luvuilla
12.12.2019 Olli Kleemola (TY) ja Silja Katriina Pitkänen (JY): Valokuvat historiantutkimuksen lähteinä
16.1.2020 Henrik Meinander (professori, HY, sv. historia): Suomi 1968: Aatteiden ja kulttuurin sosiaalihistoriaa ajallisena läpileikkauksena
13.2.2020 Hannu Salmi (akatemiaprofessori, TY, kulttuurihistoria): Musiikin historia ja digitaalisten ihmistieteiden menetelmät
12.3.2020 Janne Lahti (dosentti, akatemiatutkija, HY, yleinen historia): Historiantutkimus kolonialismin näkökulmasta
16.4.2020 Oula Silvennoinen (dosentti, akatemiatutkija, HY, Euroopan historia): Ensimmäisen tasavallan katveessa – itsenäisyyden alkuvuosikymmenten harhapolkuja ja umpikujia
PERUTTU: 14.5.2020 Susan Schmidt Horning (professori, St. John’s University, history): Chasing Sound
Kausi 2018 – 2019
20.9.2018 Eva Moreda Rodriguez (University of Glasgow): Researching early recordings and their cultures: between Performance Studies, Cultural History and Sound Studies
25.10.2018 Derek Scott (University of Leeds): Studying Older Forms of Popular Music
15.11.2018 Aimo Ruusunen: Opin haussa ja kaukokaipuussa -teoksen taustatutkimus, metodologia ja synty
13.12.2018 Ville Lukkarinen (Helsingin yliopisto): Taiteen ymmärtäminen historiallisessa kontekstissaan
17.1.2019 Hanna Järvinen (TaiY/TeaK): Composition vs. Performance: Historical Changes in Dance Authorship
21.2.2019 Tiina Kinnunen (OY): Historiantutkimuksen "käänteet" ja niiden vaikutus: kuinka kirjoittaa feminismin ja sodan historiasta?
21.3.2019 Johanna Vakkari (TaiY/KuvA): Kysymyksiä ja vastauksia Suomen ensimmäisen taidehistorian professorin J.J. Tikkasen henkilöarkistosta
25.4.2019 Ulrik Volgsten (Örebro universitet): Everyday Devices – Mediatization of Music and the Musicalization of Media and Everyday Life
9.5.2019 Janne Lahti (HY): Historiantutkimuksen lähestyminen kolonialismin näkökulmasta
Kausi 2017 – 2018
14.9.2017 Pekka Gronow: Äänitteet ja historiantutkimus
26.10.2017 Miikka Anttila (TT, Janakkalan srk): Musiikin mielihyvät ja kristillinen usko
16.11.2017 Anu Koskivirta ja Jari Eilola (JY): Historiantutkimuksen etiikka -teoksen taustoista ja alan ajankohtaisista tutkimuseettisistä kysymyksistä
14.12.2017 Kirsi Vainio-Korhonen (TY): Varhaismodernit kirjeet ja kirjetutkimus
18.1.2018 Semi Purhonen: Kulttuuristen hierarkioiden muutos eurooppalaisissa laatusanomalehdissä 1960–2010: populaarikulttuurin legitimoituminen ja korkeakulttuurin popularisoituminen
15.2.2018 Kuisma Korhonen (OY): Kumpujen yöstä veren ja maan ideologioihin: kulttuurinen muisti ja kuulumisen maasidonnaiset metaforat
15.3.2018 Pertti Haapala (TaY): Taiteen sosiaalihistoria (pohjaksi voi halutessaan silmäillä teoksia Arnold Hauser: Social History of Art / Arthur Danton: Connections to the World)
19.4.2018 Juha Siltala (HY): Psykohistoriallisia tulokulmia tutkimukseen
17.5.2018 Tiago de Oliveira Pinto (University of Music Franz Liszt Weimar, DE): Music and Intangible Heritage: Rethinking the Role of Musicology
Kausi 2016 – 2017
15.9.2016 Josephine Hoegaerts (HY, tutkijakollegium): Constructing the larynx. On the application of ‘history of the body’ to music history
13.10.2016 Jukka Kortti (HY) / mediahistoria TAI Kulttuurisen ja poliittisen julkisuuden dynamiikka -hanke
10.11.2016 Petri Karonen (JY) / lähihistorian tutkimusmetodologiasta
15.12.2016 Taina Syrjämaa (TY) / Tila ja toimijuus historiassa
19.1.2017: Johanna Ilmakunnas (HY): Arki, työ ja vapaa-aika 1700-luvulla
16.2.2017: Lars Berglund (Uppsalan yliopisto, Ruotsi) The Historicity of Musical Expression
23.3.2017: Vesa Vares (TY) / Pehmeä tie. Kansallissosialistisen Saksan tiedekontaktit Pohjoismaiden suuntaan saksalaisten professorien ja dosenttien matkaraporteista nähtynä
6.4.2017: Pertti Alasuutari (TaY) / Uusinstitutionalismi, maailmanyhteiskunta ja musiikin maailma
4.5.2017: Anastasia Belina-Johnson (Royal College of Music, London): André Tchaikowsky (1935–1982): Polish, British, or Cosmopolitan?
Kausi 2015 – 2016
17.9.2015 kauden suunnittelu & Markku Lepistön harmonikkahistorian väitöksen loppuluvut
15.10.2015 Kirsti Salmi-Niklander (HY) ja Pirstaloituneet visiot -hankkeen tutkijat
10.12.2015 Päivikki Kallio (KuvA): Musiikki-ikonografia historiantutkimuksessa
14.1.2016 Lauri Suurpää (SibA, musiikinteorian professori): Historia musiikkianalyyttisen tutkimuksen kontekstina
3.3.2016 Charlotta Wolff (HY, Euroopan historian dosentti): Musiikki ja eliittien omakuvat n. 1750–1920
7.4.2016 Simo Mikkonen (JY): Poikkikansallisen historian (transnational history) olemuksesta: kulttuuri ja taidealan verkostot kylmässä sodassa
12.5.2016 Sakari Heikkinen (HY): Suomalaisen kulttuurielämän taloushistoria
Kausi 2014 – 2015
25.9.2014 suunnittelupalaveri
23.10.2014 Nuppu Koiviston väitöskirjan tutkimussuunnitelma; Veijo Murtomäen ”Sibeliuksen verkostot”-teksti.
20.11.2014 Olga Panteleeva: (UC Berkeley): In Search for the Universal: positivism and idealism in the study of music in pre-revolutionary Russia
11.12.2014 Meri E. Herrala (HY) "Idän ja lännen välinen kulttuuriyhteistyö. Neuvostoliiton eliittimuusikot pehmeän diplomatian agentteina 1946–1983”
15.1.2015 Risto Alapuro (HY): Verkostohistoria
12.3.2015 Jorma Kalela: Historiantutkimuksen mielestä
19.3.2015 Derek Scott (University of Leeds): 1) The growing interest in cosmopolitan perspectives as an alternative to national frameworks in historical methodology 2) The role that invention (as well as interpretation) has played in music historiography
9.4.2015 Irma Sulkunen (TaY): Lähdekritiikki
19.5.2015 Markku Hyrkkänen (TaY): Aatehistoriallisen tutkimuksen ominaispiirteet ja anti historialle (ja nykyisyydellekin)
Kausi 2013 – 2014
26.9.2013 Hannu Salmi (TY): Mitä kulttuurihistoria on? Suomalainen näkökulma
24.10.2013 Marko Tikka (TaY): Historiantutkijan välineistä musiikinhistorian tutkimuksessa, erityisesti populaarimusiikissa
14.11.2013 Pauli Kettunen (HY): Kansallinen katse historiantutkimuksessa
12.12.2013 Ilona Pikkanen (SKS): Historia kerrontana ja kertomuksena
16.1.2014 Matti Peltonen (HY): Mikä mikrohistoriassa on mikroa?
13.2.2014 Maarit Leskelä-Kärki (TY): Historioitsija ja elämän kerronta
13.3.2014 Jyrki Pöysä (JY): Tarinoituneen historiallisen kerronnan analyysi
10.4.2014 suunnittelupalaveri
15.5.2014 Kari Teräs (TaY): Verkostot ja muistitietohistoria
Historiafoorumin DocMusin oopperaseminaari
Kevään 2018 luento-ohjelma
6.2. klo 15.00–17.00, Sibelius-Akatemia, Töölönkatu 28, Wegelius-sali, 4. kerros
Dosentti Charlotta Wolff, ”Ranskalainen valistus ja opéra-comique”
Luennon jälkeen on varattu aikaa seminaarin kevään suunnittelulle.
21.2. klo 15.00–17.00, Sibelius-Akatemia, Töölönkatu 28, Wegelius-sali, 4. kerros
Prof. Derek Scott, University of Leeds, Iso-Britannia, ”A Forgotten Transcultural Entertainment Industry: Early Twentieth-Century Operetta from the German Stage”
14.3. klo 15.00–17.00 Sibelius-Akatemia, Musiikkitalo, Mannerheimintie 13, Auditorio (pohjimmainen kerros)
Dosentti, akatemiatutkija Liisamaija Hautsalo, ”Oskar Merikannon Pohjan neiti suomalaisten oopperakäytäntöjen rakentajana”
16.4. klo 13.00–15.00 Sibelius-Akatemia, Töölönkatu 28, auditorio, 5. kerros
MuT Ulla-Britta Broman-Kananen, ”Oopperasota: grand opera kahdella näyttämöllä Helsingissä keväällä 1877”
3.5. klo 14.00–16.00 Sibelius-Akatemia, Töölönkatu 28, auditorio, 5. kerros
FT Jukka von Boehm ja MuT Cecilia Oinas, ”Kohti oopperallisuuden utopiaa? Näyttämömusiikin murros ja symbolistinen teatteri 1890–1918”