null Kansainvälisiä musiikkikoulutusvisioita kartoittamassa



Suomen Akatemian vuosille 2015-2019 rahoittama Sibelius-Akatemian tutkimusprojekti Globaaleja visioita verkottumalla on käynnistynyt.  Hankkeen toteuttavat yhteistyössä Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, Tel Avivin Levinsky College Israelista ja Kathmandussa sijaitseva Nepal Music Center. Tutkimuksen piiriin kuuluu myös laaja Kathmandun alueen koulujen verkosto. Kulttuurienvälisiä raja-aitoja lähtee purkamaan kymmenen tutkijan monikulttuurinen ryhmä, johon kuuluu edustajia Australiasta, Kanadasta, Israelista, Nepalista, Norjasta ja Suomesta.

Nelivuotinen hanke polkaistiin lokakuussa käyntiin kolmen päivän seminaarilla, jossa hankkeeseen osallistuvat tutkijat ja sen kolmijäseninen ohjausryhmä yhdessä ideoivat tutkimuksen suuntia. Yhteistyötä tutkimusprojektin aiheen tiimoilta on tehty jo ennen Suomen Akatemian rahoituksen hakemista.

- Tekeillä on ollut jo kolme väitöskirjaprojektia ennen kuin Suomen Akatemian rahoitus saatiin, ja yhteistyö sekä nepalilaisten että israelilaisten kumppanien kanssa käynnistynyt vaihto-ohjelmilla, kertoo hankkeen vetäjä, Taideyliopiston Sibelius-Akatemian professori Heidi Westerlund.

Kantava ajatus on, että musiikinopettajat voivat omissa yhteisöissään toimia sillanrakentajina eri kulttuurien välillä. Tutkimuksessa selvitetään muun muassa sitä, miten vaikkapa historialliset, kansalliset, kulttuuriset, sosiaaliset, eettiset, poliittiset tai uskonnolliset tekijät vaikuttavat kun visioidaan kosmopoliittista, monikulttuurisuuden huomioivaa ja siihen valmistavaa opettajankoulutusta. Tarkoitus on lähteä muun muassa tukemaan musiikinopettajien koulutuksen suunnittelua Nepalissa.

- Nepalilaisesta näkökulmasta katsottuna paljon on jo tapahtunut. On tärkeää saada ihmiset näkemään ja ymmärtämään, miten musiikki voi olla muutoksentekijä yhteisöissä. Odotan tätä hanketta innolla, toteaa ohjausryhmän jäsen Sapna Thapa.

Lehtori, tohtorikoulutettava Vilma Timonen tutkii musiikinopettajien koulutusta Nepalissa. Miten monikulttuurisuus, tasa-arvo ja sosiaaliset ja kulttuuriset muutokset ilmenevät nepalilaisessa musiikinopettajien koulutuksessa?

MuT, tutkija Heidi Partti lähtee pureutumaan siihen, miten nepalilaiset muusikot ja musiikinopettajat määrittelevät muusikkouden, musiikinopetuksen ja oppimisen merkityksen ja arvon?

 

Kuva: Globaaleja visioita verkottumalla –hankkeen ohjausryhmään kuuluvat dosentti Eva Sæther (Reader, Malmö School of Music, Lund University, Ruotsi), professori Liora Bresler (University of Illinois at Urbana Champaign, USA), sekä assistant professor Sapna Thapa (University of Wisconsin-Stout, School of Education, USA).

Hankkeen tutkijat:

  • Dr Heidi Westerlund, Professor at the Sibelius Academy, University of the Arts Helsinki
  • Dr Sidsel Karlsen, Professor at Hedmark University College, Norway and Docent at the University of the Arts Helsinki
  • Dr Claudia Gluschankof, Lecturer at the Levinsky College of Education, Tel Aviv
  • Mr Iman Shah, Principal at the Nepal Music Center (NMC), Kathmandu
  • Dr Heidi Partti, Researcher at the Sibelius Academy
  • Ms Alexis Kallio, Researcher at the Sibelius Academy
  • Ms Amira Ehrlich, Lecturer at the Levinsky College of Education, Tel Aviv
  • Ms Laura Miettinen, Researcher at the Sibelius Academy
  • Ms Danielle Treacy, Researcher at the Sibelius Academy
  • Ms Vilma Timonen, Researcher at the Sibelius Academy