Uniarts History Forum

Uniarts Helsinki's History Forum

Uniarts Helsinki's History Forum is one of the research profile areas defined in the strategy of the University of the Arts Helsinki, or Uniarts Helsinki (2017 to 2020). It promotes the research of the history of music, in particular, but also of other arts. It also supports networking between researchers working in the field both in Finland and internationally, and helps their integration into the field of historical research.

One of the Forum’s key tasks is to strengthen methodological competences in historical research and to provide information about current research practices and new ways of utilising sources in the research of historical topics. The Forum is also an inspiring community for scholars and teams in the planning stage of research projects. The Forum always hosts researchers working with funding from the Forum itself, but it also functions as a hub that connects Uniarts Helsinki’s research and artistic staff and project researchers supported by external funding.

Examples of Uniarts Helsinki's History Forum’s activities:

  • Thursday forums approximately once a month, with Finnish and international experts as keynote speakers. Thursday forums also include a seminar open to doctoral students and postdoctoral researchers of history.
  • A series of opera lectures and a seminar, in collaboration with the doctoral school DocMus.
  • Training events related to the skills required by historical research e.g. databases, old handwriting styles)
  • Coordinating the teaching of historical research.
  • The Forum keeps an email list for sending out information about conferences, lectures, grants, public defences of doctoral theses, and publications related to history research. 

Networking, a collegial feeling and agile operations are the Forum’s key characteristics: the Forum strives to offer resources, training, guest speakers and lecturers requested by its members.

Professor Anne Kauppala (head of the research center) and a team of experts plan and guide the activities. Team members:

Anne Kauppala, chair of team 

Kaarina Kilpiö

Vesa Kurkela

Markus Mantere, vice chair of team

Saijaleena Rantanen

Johanna Rauhaniemi, coordinator

 

Back

Risto Pekka Pennasta kiinnostavat Prahan musiikkiverot ja -luvat



(Kuva: Gramofonilevyjä maksusta sisäpihoilla ja kaduilla soittanut mies, Praha 1912/Tuntematon valokuvaaja/Český svět 8, 1912)

”Fonografit, gramofonit ja mekaaniset soittimet pitivät osaltaan huolen siitä, että Itävalta-Unkarin musiikkikulttuuri oli vilkasta. Lähes koko ajan jossain soi. Tutkimuskohteitani Prahassa ovat vuosien 1894-1918 musiikin verotus, ravintoloitsijoiden ja muusikoiden luvat. Näissä yhteyksissä huomioin myös viranomaisten harjoittaman musiikin, muusikoiden ja äänimaiseman valvonnan,” kertoo Historiafoorumin vieraileva tutkija, filosofian tohtori Risto Pekka Pennanen.

Itävalta-Unkarissa yksityistiloissa ja konserttisaleissa esitetty musiikki ei tarvinnut viranomaislupia. Myös uskonnollinen musiikki sekä sotilasmusiikki jäivät valvonnan ulkopuolelle. Pennasen tutkimus painottuu katusoittoon, ravinto- ja kahvilamusiikkiin sekä kabareiden tarjontaan.

Risto Pekka Pennasen tutkimusta rahoittavat Otto A. Malmin lahjoitusrahasto ja Koneen Säätiö. Tutkimushankkeensa hän aloitti vuoden 2018 syksyllä. Sitä edelsi tutkimus Itävalta-Unkarin harjoittaman musiikin, muusikoiden ja äänimaiseman säätelystä Bosnia-Hertsegovinassa.

”Minua kiehtoo viranomaisten pikkutarkka suhtautuminen musiikkiin, ääneen ja muusikoihin. Lisäksi arkistodokumentit kertovat muuten täysin tuntemattomiksi jääneistä muusikoista. Taiteen ja rahan suhde on vanhastaan arka tutkimusaihe. Taiteen viranomaisvalvonta ja verotus ovat aina ajankohtaisia aiheita esim. Venäjän, Turkin ja Kiinan kaltaisissa maissa.”

”Habsburgien hallintokoneisto tuotti mittavan määrän asiakirjoja. Kaikkea ei ole täysin luetteloitu ja hyödynnetty. Arkistoaineistot vaativat vanhojen käsialojen lukutaitoa, kykyä yhdistää eri dokumenttilajeja, lähdekriittisen metodin hallinnan sekä monipuolisen kielitaidon.”

”Itävalta-Unkarin ajan Prahan viimeisten vuosikymmenien tutkimisen aloitin digitoitujen sanomalehtien vuosikerroista. Olen käynyt paikan päällä lukemassa kaupunginhallituksen ja -valtuuston kokouspöytäkirjoja. Seuraavaksi ovat vuorossa Tšekin kansallisarkiston Prahan poliisipiirin materiaalit.”

Suomessa oli aikanaan voimassa raskaimmin tanssimusiikkiin kohdistunut huvivero. Iltamissa maaseutupitäjän vallesmanni saattoi käydä katsastamassa, että ohjelma sisälsi varmasti muutakin kuin tanssia.

Risto Pekka Pennasen tutkimusaineistosta mielenkiintoisia yksityiskohtia ovat Prahan vuonna 1913 kaavailemat soitin- ja huviverot.

”Suunnitelma aiheutti vastalauseaallon. Maksuja perusteltiin tarpeella verottaa ”luksusta”, kuten musiikkia, tanssia, teatteria ja jopa kilpaurheilua. Verotussuunnitelma liittyi myös äänimaiseman säätelemiseen, ja tanssin verottamista perusteltiin moraalisilla näkökulmilla. Laajemmalti huvivero sekä soittimista ja gramofoneista maksettaviksi aiotut verot liittyivät tarpeeseen tasapainottaa kaupungin budjettia.”