Koulutus - Taideobservatorio
Pedagogisen toiminnan perusteet lasten ja nuorten harrastustoiminnassa (3 op)
Maksuton ja virtuaalinen koulutus kaikille lasten ja nuorten harrastustoiminnan ohjaajille 29.8.–21.11.2022
Ilmoittaudu koulutukseen viimeistään 21.8.2022 tästä linkistä
Syksyllä 2022 harrastustoiminnan ohjaajille järjestetään pedagogisen osaamisen koulutus osana kansallista lapsistrategiaa. Koulutus on suunnattu liikunnan, urheilun, taiteen, kulttuurin ja muiden harrastusten ohjaajille. Siitä vastaavat alan huippuasiantuntijat. Voit osallistua koulutukseen urasi missä vaiheessa tahansa – olit sitten uusi tai jo kokenut ohjaaja tai valmentaja. Koulutus on kolmen opintopisteen laajuinen, ja saat hyväksytysti suoritetusta koulutuksesta todistuksen. Ensimmäinen toteutus koulutuksesta järjestettiin kesällä 2022, syksyn koulutus vastaa sisällöltään kesän koulutusta.
Koulutuksen teemoina ovat lasten ja nuorten harrastustoiminnan laatu ja pedagogiikan kehittäminen sekä lapsen ja nuoren kehitysvaiheet. Koulutus vastaa kysymyksiin:
-
Miksi harrastaminen usein päättyy murrosiässä? Miten ohjaaja voi vaikuttaa tähän osaamisellaan?
-
Mikä merkitys ohjaajan pedagogisella osaamisella on lapsen hyvinvoinnille ja kehittymiselle?
-
Miten huomioida haavoittuvassa asemassa olevat lapset ja nuoret?
-
Mitä on kulttuuritietoinen harrastustoiminta?
-
Mitä tarkoittaa lapsen ja nuoren yhdenvertainen oikeus harrastamiseen?
Näitä aiheita ja alan ajankohtaista tietoa käsitellään erityispedagogiikan, valtiosääntöoikeuden, psykiatrian, kasvatustieteen ja -psykologian sekä taide- ja liikuntakasvatuksen suomalaisten huippuasiantuntijoiden johdolla.
Koulutuksen järjestävät Suomen taide- ja kulttuurikasvatuksen observatorio ja Taideyliopiston Avoin kampus yhteistyössä opetus- ja kulttuuriministeriön ja Olympiakomitean kanssa.
Koulutus järjestetään Zoom- ja DigiCampus-alustoilla syksyllä 2022. Koulutukseen otetaan 100 ensimmäiseksi ilmoittautunutta.
Koulutus on suomeksi, kysymyksiä voi esittää ja kurssitehtävät tehdä myös ruotsiksi tai englanniksi.
Lisätietoa koulutuksesta: Tutkimuskoordinaattori Sunna Maijala, etunimi.sukunimi (at) uniarts.fi
OHJELMA 29.8.–21.11.2022
Muutokset ovat mahdollisia.
Huom! 29.8. ja 6.9. ovat vaihtoehtoiset, samasisältöiset orientaatiopäivät
29.8. Oppiva ja hyvinvoiva lapsi ja nuori – pedagogiikan perusteet, orientaatio kurssille
16.00 Opetus- ja kulttuuriministeriön tervehdys
Iina Berden, neuvotteleva virkamies, Taiteen ja kulttuuriperinnön vastuualue, Kulttuuri- ja taidepolitiikan osasto
16.05 Koulutuksen järjestäjät esittäytyvät
16.15 Orientaatio koulutuksen ohjelmaan ja teemoihin
Inkeri Ruokonen, varhaiskasvatuksen pedagogiikan professori, varadekaani, Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunta
16.45 Mitä on pedagoginen laatu lasten ja nuorten harrastustoiminnassa?
Eeva Anttila, tanssipedagogiikan professori, tanssinopettajan maisteriohjelman johtaja, Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
17.00 Osallistujat tutustuvat toisiinsa Zoomin Break-out-huoneissa
17.20 Yhteenveto
17.30 Päivän päätös
6.9. Oppiva ja hyvinvoiva lapsi ja nuori – pedagogiikan perusteet, orientaatio kurssille (vaihtoehtoinen 29.8. päivälle)
9.00 Opetus- ja kulttuuriministeriön tervehdys
Iina Berden, neuvotteleva virkamies, Taiteen ja kulttuuriperinnön vastuualue, Kulttuuri- ja taidepolitiikan osasto
9.05 Koulutuksen järjestäjät esittäytyvät
9.15 Orientaatio koulutuksen ohjelmaan ja teemoihin
Inkeri Ruokonen, varhaiskasvatuksen pedagogiikan professori, varadekaani, Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunta
9.45 Mitä on pedagoginen laatu lasten ja nuorten harrastustoiminnassa?
Eeva Anttila, tanssipedagogiikan professori, tanssinopettajan maisteriohjelman johtaja, Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
10.00 Osallistujat tutustuvat toisiinsa Zoomin Break-out-huoneissa
10.20 Yhteenveto
10.30 Päivän päätös
12.9. Oppiminen, motivaatio ja tunteet nuoren harrastajan elämässä
9.15 (ohjelma tarkentuu myöhemmin tämän kohdan osalta)
10.45 Tauko (15 min)
11.00 (ohjelma tarkentuu myöhemmin tämän kohdan osalta)
12.30 Tauko (45 min)
13.15 Ohjaajan pedagoginen toiminta oppivan ja hyvinvoivan lapsen ja nuoren harrastusta tukemassa
Inkeri Ruokonen, varhaiskasvatuksen pedagogiikan professori, varadekaani, Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunta
14.00 Tauko (15 min)
14.15 Ohjaajan pedagoginen toiminta oppivan ja hyvinvoivan lapsen ja nuoren harrastusta tukemassa (jatkuu)
Inkeri Ruokonen, varhaiskasvatuksen pedagogiikan professori, varadekaani, Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunta
15.00 Kokoava ja reflektoiva keskustelu
15.30 Päivän päätös
20.9. Pedagogiset menetelmät harrastustoiminnan ohjausta tukemassa
9.15 Osallisuuden tukeminen harrastusympäristössä
Satu Lehto, Liikuntatieteiden maisteri, Filosofian tohtori
10.00 Tauko (15 min)
10.15 Menetelmänä ihmissuhde, pedagogiikkana kohtaaminen. Erityisen haavoittuvassa asemassa olevien lasten ja nuorten harrastustoiminta
Nelli Niemelä, tyttötyön kehittäjä ja kasvattaja, Icehearts
11.00 Tauko (15 min)
11.15 Pedagoginen katse ja omatoimisuuden tukeminen
Riku Saastamoinen, teatteriopettajan maisteriohjelman johtaja, yliopistonlehtori, Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
12.00 Tauko (45 min)
12.45 Ratkaisukeskeiset keinot lasten ja nuorten pedagogisessa ohjaamisessa
Ben Furman, psykiatrian erikoislääkäri ja psykoterapeutti, Helsinki Brief Therapy Institute
13.45 Tauko (15 min)
14.00 Ratkaisukeskeiset keinot lasten ja nuorten pedagogisessa ohjaamisessa (jatkuu)
Ben Furman, psykiatrian erikoislääkäri ja psykoterapeutti, Helsinki Brief Therapy Institute
15.00 Kokoava ja reflektoiva keskustelu
15.30 Päivän päätös
5.10. Harrastus on jokaisen lapsen ja nuoren oikeus – saavutettavuus, moninaisuus ja inklusiivisuus
10.00 (ohjelma tarkentuu myöhemmin tämän kohdan osalta)
11.30 Tauko (45 min)
12.15 Oppijalähtöisyys – avain inkluusioon
Tuulikki Laes, yliopistotutkija, Taideyliopiston CERADA-tutkimuskeskus
13.45 Tauko (15 min)
14.00 Kulttuuritietoinen harrastustoiminta. Käsitteitä ja käytäntöjä
Mariana Siljamäki, yliopistonlehtori, Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellinen tiedekunta, vieraileva tutkija Taideyliopiston CERADA-tutkimuskeskuksessa
14.45 Tauko (15 min)
15.00 Kulttuuritietoinen harrastustoiminta. Käsitteitä ja käytäntöjä (jatkuu)
Mariana Siljamäki, yliopistonlehtori, Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellinen tiedekunta, vieraileva tutkija Taideyliopiston CERADA-tutkimuskeskuksessa
15.45 Kokoava ja reflektoiva keskustelu
16.15 Päivän päätös
13.10. Dialogisuus ja kokonaisvaltaisuus sensitiivisen vuorovaikutussuhteen perustana
9.15 (ohjelma tarkentuu myöhemmin tämän kohdan osalta)
10.45 Tauko (15 min)
11.00 Olemisesta, dialogisuudesta ja ihmiskäsityksestä – Pohdintoja ja kokemuksia kohtaamisen tiloista
Isto Turpeinen, tutkija, Suomen taide- ja kulttuurikasvatuksen observatorio
12.30 Tauko (45 min)
13.15 Kuunteleva, kunnioittava ja kannustava kohtaaminen harrastustoiminnan ohjaajan pedagogisen osaamisen ytimenä
Eeva Anttila, tanssipedagogiikan professori, tanssinopettajan maisteriohjelman johtaja, Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
14.00 Tauko (15 min)
14.15 Kuunteleva, kunnioittava ja kannustava kohtaaminen harrastustoiminnan ohjaajan pedagogisen osaamisen ytimenä (jatkuu)
Eeva Anttila, tanssipedagogiikan professori, tanssinopettajan maisteriohjelman johtaja, Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
15.00 Kokoava ja reflektoiva keskustelu
15.30 Päivän päätös
21.11. Päätöspäivä
14.00 Tervehdykset ja päivän rakenteen esitteleminen
14.15 Itsenäisten kehitystehtävien esittely pienryhmissä
15.45 Tauko
16.00 Yhteinen loppukeskustelu ja kurssin yhteenveto
16.30 Kurssin juhlallinen päätös
17.00 Päivä päättyy
Ilmoittaudu koulutukseen viimeistään 21.8.2022 tästä linkistä