Koulutus - Taideobservatorio
Pedagogisen toiminnan perusteet lasten ja nuorten harrastustoiminnassa (3 op)
Maksuton ja virtuaalinen koulutus kaikille lasten ja nuorten harrastustoiminnan ohjaajille 29.8.–21.11.2022
Kurssi on nyt päättynyt. Kiitos kaikille osallistujille.
Huom! Koulutus on tällä hetkellä täynnä, mutta 13.10. luentopäivän aamuun on tästä huolimatta mahdollista osallistua. Aamuluento 13.10. kello 9.15 - 10.45 (luennoitsija Pauli Rautiainen) järjestetään Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun Auditorio 1:ssä (Haapaniemenkatu 6, Helsinki). Voit osallistua luennolle tulemalla paikan päälle auditorioon, vaikket olisikaan kurssin opiskelija. Luento on avoin ja maksuton kaikille. Ilmoittaudu avoimeen luentoon tämän lomakkeen kautta viimeistään 9.10. Huom! Jos olet kurssin opiskelija ja osallistut luentoon Zoom-yhteyden kautta (etäyhteys avoin vain opiskelijoille), sinun ei tarvitse ilmoittautua erikseen lomakkeella. Lisätietoa: Sunna Maijala (etunimi.sukunimi at uniarts.fi)
Syksyllä 2022 harrastustoiminnan ohjaajille järjestetään pedagogisen osaamisen koulutus osana kansallista lapsistrategiaa. Koulutus on suunnattu liikunnan, urheilun, taiteen, kulttuurin ja muiden harrastusten ohjaajille. Siitä vastaavat alan huippuasiantuntijat. Voit osallistua koulutukseen urasi missä vaiheessa tahansa – olit sitten uusi tai jo kokenut ohjaaja tai valmentaja. Koulutus on kolmen opintopisteen laajuinen, ja saat hyväksytysti suoritetusta koulutuksesta todistuksen. Ensimmäinen toteutus koulutuksesta järjestettiin kesällä 2022, syksyn koulutus vastaa sisällöltään kesän koulutusta.
Koulutuksen teemoina ovat lasten ja nuorten harrastustoiminnan laatu ja pedagogiikan kehittäminen sekä lapsen ja nuoren kehitysvaiheet. Koulutus vastaa kysymyksiin:
-
Miksi harrastaminen usein päättyy murrosiässä? Miten ohjaaja voi vaikuttaa tähän osaamisellaan?
-
Mikä merkitys ohjaajan pedagogisella osaamisella on lapsen hyvinvoinnille ja kehittymiselle?
-
Miten huomioida haavoittuvassa asemassa olevat lapset ja nuoret?
-
Mitä on kulttuuritietoinen harrastustoiminta?
-
Mitä tarkoittaa lapsen ja nuoren yhdenvertainen oikeus harrastamiseen?
Näitä aiheita ja alan ajankohtaista tietoa käsitellään erityispedagogiikan, valtiosääntöoikeuden, psykiatrian, kasvatustieteen ja -psykologian sekä taide- ja liikuntakasvatuksen suomalaisten huippuasiantuntijoiden johdolla.
Koulutuksen järjestävät Suomen taide- ja kulttuurikasvatuksen observatorio ja Taideyliopiston Avoin kampus yhteistyössä opetus- ja kulttuuriministeriön ja Olympiakomitean kanssa.
Koulutus järjestetään Zoom- ja DigiCampus-alustoilla syksyllä 2022. Koulutukseen otetaan 100 ensimmäiseksi ilmoittautunutta. Huom! Syksyn toteutus koulutuksesta on täynnä!
Koulutus on suomeksi, kysymyksiä voi esittää ja kurssitehtävät tehdä myös ruotsiksi tai englanniksi.
Lisätietoa koulutuksesta: Tutkimuskoordinaattori Sunna Maijala, etunimi.sukunimi (at) uniarts.fi
OHJELMA 29.8.–21.11.2022
Muutokset ovat mahdollisia.
Huom! 29.8. ja 6.9. ovat vaihtoehtoiset, samasisältöiset orientaatiopäivät
29.8. Oppiva ja hyvinvoiva lapsi ja nuori – pedagogiikan perusteet, orientaatio kurssille
16.00 Opetus- ja kulttuuriministeriön tervehdys
Iina Berden, neuvotteleva virkamies, Taiteen ja kulttuuriperinnön vastuualue, Kulttuuri- ja taidepolitiikan osasto
16.05 Koulutuksen järjestäjät esittäytyvät
16.15 Orientaatio koulutuksen ohjelmaan ja teemoihin
Inkeri Ruokonen, varhaiskasvatuksen pedagogiikan professori, Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunta
16.45 Mitä on pedagoginen laatu lasten ja nuorten harrastustoiminnassa?
Eeva Anttila, tanssipedagogiikan professori, tanssinopettajan maisteriohjelman johtaja, Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
17.00 Osallistujat tutustuvat toisiinsa Zoomin Break-out-huoneissa
17.20 Yhteenveto
17.30 Päivän päätös
6.9. Oppiva ja hyvinvoiva lapsi ja nuori – pedagogiikan perusteet, orientaatio kurssille (vaihtoehtoinen 29.8. päivälle)
9.00 Opetus- ja kulttuuriministeriön tervehdys
Iina Berden, neuvotteleva virkamies, Taiteen ja kulttuuriperinnön vastuualue, Kulttuuri- ja taidepolitiikan osasto
9.05 Koulutuksen järjestäjät esittäytyvät
9.15 Orientaatio koulutuksen ohjelmaan ja teemoihin
Inkeri Ruokonen, varhaiskasvatuksen pedagogiikan professori, Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunta
9.45 Mitä on pedagoginen laatu lasten ja nuorten harrastustoiminnassa?
Eeva Anttila, tanssipedagogiikan professori, tanssinopettajan maisteriohjelman johtaja, Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
10.00 Osallistujat tutustuvat toisiinsa Zoomin Break-out-huoneissa
10.20 Yhteenveto
10.30 Päivän päätös
12.9. Oppiminen, motivaatio ja tunteet nuoren harrastajan elämässä
9.15 Harrastuksen ohjaaja lapsen ja nuoren kiintymyskohteena
Jari Sinkkonen, lastenpsykiatrian erikoislääkäri ja lääketieteen tohtori
10.45 Tauko (15 min)
11.00 Vahvuudet pedagogiseksi voimavaraksi
Lotta Uusitalo, yliopistonlehtori, erityispedagogiikan dosentti, Helsingin yliopisto
12.30 Tauko (45 min)
13.15 Ohjaajan pedagoginen toiminta oppivan ja hyvinvoivan lapsen ja nuoren harrastusta tukemassa
Inkeri Ruokonen, varhaiskasvatuksen pedagogiikan professori, Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunta
14.00 Tauko (15 min)
14.15 Ohjaajan pedagoginen toiminta oppivan ja hyvinvoivan lapsen ja nuoren harrastusta tukemassa (jatkuu)
Inkeri Ruokonen, varhaiskasvatuksen pedagogiikan professori, Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunta
15.00 Kokoava ja reflektoiva keskustelu
15.30 Päivän päätös
20.9. Pedagogiset menetelmät harrastustoiminnan ohjausta tukemassa
9.15 Osallisuuden tukeminen harrastusympäristössä
Satu Lehto, Liikuntatieteiden maisteri, Filosofian tohtori
10.00 Tauko (15 min)
10.15 Menetelmänä ihmissuhde, pedagogiikkana kohtaaminen. Erityisen haavoittuvassa asemassa olevien lasten ja nuorten harrastustoiminta
Nelli Niemelä, tyttötyön kehittäjä ja kasvattaja, Icehearts
11.00 Tauko (15 min)
11.15 Pedagoginen katse ja omatoimisuuden tukeminen
Riku Saastamoinen, teatteriopettajan maisteriohjelman johtaja, yliopistonlehtori, Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
12.00 Tauko (45 min)
12.45 Ratkaisukeskeiset keinot lasten ja nuorten pedagogisessa ohjaamisessa
Ben Furman, psykiatrian erikoislääkäri ja psykoterapeutti, Helsinki Brief Therapy Institute
13.45 Tauko (15 min)
14.00 Ratkaisukeskeiset keinot lasten ja nuorten pedagogisessa ohjaamisessa (jatkuu)
Ben Furman, psykiatrian erikoislääkäri ja psykoterapeutti, Helsinki Brief Therapy Institute
15.00 Kokoava ja reflektoiva keskustelu
15.30 Päivän päätös
5.10. Oppijalähtöinen, kokonaisvaltainen ja kulttuuritietoinen harrastustoiminta
10.00 Eettinen toimijuus, maailmansisäisyys ja kokonaisvaltaisuus oppimisen lähtökohtina ja tavoitteina
Heli Kauppila, yliopistonlehtori, tanssitaiteen tohtori, Taideyliopisto
11.30 Tauko (45 min)
12.15 Kuunteleva, kunnioittava ja kannustava kohtaaminen harrastustoiminnan ohjaajan pedagogisen osaamisen ytimenä
Eeva Anttila, tanssipedagogiikan professori, tanssinopettajan maisteriohjelman johtaja, Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
13.45 Tauko (15 min)
14.00 Kulttuuritietoinen harrastustoiminta. Käsitteitä ja käytäntöjä
Mariana Siljamäki, yliopistonlehtori, Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellinen tiedekunta, vieraileva tutkija Taideyliopiston CERADA-tutkimuskeskuksessa
14.45 Tauko (15 min)
15.00 Kulttuuritietoinen harrastustoiminta. Käsitteitä ja käytäntöjä (jatkuu)
Mariana Siljamäki, yliopistonlehtori, Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellinen tiedekunta, vieraileva tutkija Taideyliopiston CERADA-tutkimuskeskuksessa
15.45 Kokoava ja reflektoiva keskustelu
16.15 Päivän päätös
13.10. Jokaisen lapsen oikeus dialogiseen ja kannustavaan harrastustoiminnan ohjaukseen
9.15 Lapsen ja nuoren yhdenvertainen oikeus harrastukseen – mitä sillä oikeudellisesti tarkoitetaan (Tämä on avoin luento kaikille, myös kurssin ulkopuolisille, Teatterikorkeakoulun Auditorio 1:ssä. Opiskelijat voivat osallistua luennolle myös Zoom-yhteyden kautta). Ilmoittautuminen avoimeen luentoon auditoriossa.
Pauli Rautiainen, sosiaalioikeuden yliopistonlehtori, hyvinvointi- ja valtiosääntöoikeuden dosentti, Itä-Suomen yliopisto
10.45 Tauko (15 min)
11.00 Olemisesta, dialogisuudesta ja ihmiskäsityksestä – Pohdintoja ja kokemuksia kohtaamisen tiloista
Isto Turpeinen, tutkija, Suomen taide- ja kulttuurikasvatuksen observatorio
12.30 Tauko (45 min)
13.15 Oppijalähtöisyys – avain inkluusioon
Tuulikki Laes, yliopistotutkija, Taideyliopiston CERADA-tutkimuskeskus
14.00 Tauko (15 min)
14.15 Oppijalähtöisyys – avain inkluusioon (jatkuu)
Tuulikki Laes, yliopistotutkija, Taideyliopiston CERADA-tutkimuskeskus
15.00 Kokoava ja reflektoiva keskustelu
15.30 Päivän päätös
21.11. Päätöspäivä
14.00 Tervehdykset ja päivän rakenteen esitteleminen
14.15 Itsenäisten kehitystehtävien esittely pienryhmissä
15.45 Tauko
16.00 Yhteinen loppukeskustelu ja kurssin yhteenveto
16.30 Kurssin juhlallinen päätös
17.00 Päivä päättyy