Ohjeet kirjoittajille

Käsikirjoitukset

Musiikkikasvatus julkaisee musiikkikasvatuksen alaa koskevia tieteellisiä ja käytäntöön liittyviä alkuperäisiä tutkimusartikkeleita, katsauksia, konferenssi- ym. raportteja, kirjallisuusarvioita ja väitöslektioita. Lehden toimitukselle voi lähettää kirjoituksia joko suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi. Kirjoitusten tulee olla sellaisia, joita ei ole lähetetty muualla julkaistavaksi. Käsikirjoitukset arvioidaan lehden toimituskunnassa, joka käyttää tutkimusartikkeleiden osalta vertaisarviointimenetelmää.

Suomenkielisiin teksteihin tulee liittää enintään 200 sanan englanninkielinen tiivistelmä (Summary tai Abstract), muunkielisiin vastaavan mittainen suomenkielinen tiivistelmä. Anonymisoidut käsikirjoitukset lähetetään toimitukselle osoitteeseen fjme@uniarts.fi.  liitetiedostona (Word-dokumentti). Käsikirjoituksissa käytetään APA 7 -viittausjärjestelmää. Suositeltava lähdeviitteiden maksimimäärä on noin 20 kpl.

Kirjoittaja(t) luovuttaa (luovuttavat) Taideyliopiston Sibelius-Akatemialle oikeuden julkaista teksti Musiikkikasvatus-lehden käytänteiden mukaisen arviointiprosessin edellyttämien korjausten ja toimituksellisen työn jälkeen painetussa muodossa sekä sähköisesti. Kirjoittaja(t) luovuttaa (luovuttavat) samalla tekstien rajoitetut levitysoikeudet tieteellisten julkaisujen kansallisiin ja kansainvälisiin lisensoituihin tietokantapalveluihin tai kustantamoihin (esim. EBSCO, Rilm, Taideyliopiston Taju-tietokanta). Näin siirtyvästä julkaisuoikeudesta ei suoriteta tekijälle (tekijöille) rahallista korvausta. Kirjoittajalle (kirjoittajille) jää tekstiinsä omistus- ja käyttöoikeus, jonka käyttöä tämä rinnakkaisen käyttöoikeuden luovutus ei rajoita. Kirjoittaja(t) vastaa(vat) siitä, että teksti (mukaan lukien kuvat) ei loukkaa kolmannen osapuolen tekijänoikeutta.

Esimerkkejä lähdeviitteiden merkitsemisestä

Juntunen, M. L., & Partti, H. (toim.). (2023). Musiikkikasvatus muutoksessa. Taideyliopisto. https://taju.uniarts.fi/handle/10024/7961 

López-Íñiguez, G., & Bennett, D. (2020). A lifespan perspective on multi-professional musicians: Does music education prepare classical musicians for their careers? Music Education Research, 22(1), 1–14. https://doi.org/10.1080/14613808.2019.1703925

Richardson, L. (1994). Writing as a method of inquiry. Teoksessa N. Denzin & Y. Lincoln (toim.), Handbook of Qualitative Research, ss. 516–529. Sage.

Siljamäki, E. (2021). Plural possibilities of improvisation in music education: An ecological perspective on choral improvisation and wellbeing. [Väitöskirja]. Studia Musica 86. Taideyliopisto. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-329-241-3

UNESCO. (2024, April 22). Understand, educate, protect: UNESCO´s blueprint for the ocean.
https://www.unesco.org/en

  

Kirjoittajan yhteystiedot

Kirjoittajaa pyydetään kertomaan yhteystietonsa (nimi, oppiarvo/virka-asema, osoite ja sähköposti) toimitukselle.

Muuta

Lehti käyttää tutkimusartikkeleiden osalta vertaisarviointimenetelmää. Artikkeleiksi tarjotut käsikirjoitukset lähetetään arvioitaviksi ja mahdolliset korjaukset tarkistettaviksi kolmelle alan asiantuntijalle. Toimituskunnan jäsenet eivät toimi lausunnonantajina kuin ainoastaan poikkeustapauksissa. Kirjoittajien vastuulla on käsikirjoitustensa anonymisointi.

Pyydämme arvioijilta lausuntoa noin kuukauden kuluessa. Aikaa voi kuitenkin kulua enemmän, sillä arvioijat kirjoittavat lausuntojaan vapaaehtoisesti ja palkatta oman työnsä ohessa, ja esimerkiksi loma-ajat voivat vaikuttaa lausuntoprosessin pituuteen.

Kun kaikki lausunnot on saatu, ne lähetetään kirjoittajalle, joka voi ohjeiden mukaan muokata käsikirjoitustaan. Muokattu käsikirjoitus lähetetään arvioitsijoille tarkistettavaksi ja arvioitavaksi. Jos arvioitsijat edellyttävät lisäkorjauksia, kirjoittaja saa mahdollisuuden muokata käsikirjoitustaan arvioiden mukaisesti, jonka jälkeen muokattu käsikirjoitus lähetetään uudelleen tarkistettavaksi ja arvioitavaksi. Tämän jälkeen käsikirjoitus joko hyväksytään julkaistavaksi artikkelina tai kirjoittajalle voidaan tarjota mahdollisuutta julkaista se vertaisarvioimattomana katsauksena.

Kirjoittaja saa lopuksi tarkistaa hyväksytyn käsikirjoituksen taittoversion. Keskimääräinen julkaisuprosessiin kuluva kokonaisaika on noin vuosi vaihdellen lehden ilmestymisajankohdan, teemanumeroiden ja arviointiprosessiin kuluvan ajan takia.

Kirjoittajien on noudatettava hyvää tieteellistä käytäntöä. Edellytämme myös eettisen hyväksyttävyyden arviointia tutkimuseettisen ennakkoarvioinnin avulla, mikäli tutkimuksen vastuullinen toteutus sitä vaatii.

Lehti ei maksa kirjoituspalkkioita. Artikkeleiden ja katsausten kirjoittajat saavat kaksi kappaletta kyseisen lehden numeroa. Muiden osastojen kirjoittajille lähetetään yksi lehti.

Musiikkikasvatus-lehti arkistoi kaikkien vertaisarvioitavaksi hyväksyttyjen käsikirjoitusten osalta arviointiprosessia koskevat keskeiset tiedot ja asiakirjat:

  • Vertaisarvioitujen mutta hylättyjen käsikirjoitusten osalta tallennetaan julkaisuehdotuksessa mainitut tekijöiden nimet ja käsikirjoituksen otsikko sekä arvioijien nimet.
  • Julkaistujen käsikirjoitusten osalta tallennetaan vähintään tekijöiden julkaisuehdotus, arvioijien lähettämät lausunnot ja toimituksen tekijöille lähettämät julkaisemista koskevat päätökset.

Kukin kirjoituksen tekijä saa rinnakkaistallentaa artikkelin sisällöltään lopullisessa muodossa välittömästi CC BY-ND -lisenssillä, kun artikkeli on lehden toimesta julkaistu, kuitenkin siten että artikkelin saa julkaista lehden julkaisemassa lopullisessa muodossa (lehden layout) vasta yhden vuoden kuluttua alkuperäisestä julkaisusta. Rinnakkaistallennettuun versioon tulee liittää linkki varsinaiseen julkaisuun kustantajan kotisivulla sekä artikkelin viittaustiedot.

Kuviot

Graafiset elementit (esim. valokuvat, nuotit, piirrokset tai mutkikasta grafiikkaa sisältävät taulukot) tallennetaan omiksi (kuva)tiedostoiksi. Niitä ei tule sijoittaa artikkelista tehtyyn tekstitiedostoon tekstin oheen, vaan tekstissä mainitaan toivottu paikka ko. elementille tyyliin "kuva 1 tähän", "nuottiesimerkki 2 tähän" jne. Artikkelista tarvitaan kuitenkin teksti- ja kuvatiedostojen ohella myös PDF-tiedosto, jossa kaikki elementit ovat kirjoittajan tarkoittamissa paikoissa. Tämä helpottaa ja nopeuttaa taittotyötä.

Yksinkertaista grafiikkaa ja paljon teksti-informaatiota sisältävät taulukot jätetään kuitenkin tekstiin sellaisenaan. Lehti on kokonaisuudessaan mustavalkoinen, mikä tulee ottaa huomioon mahdollisia värillisiä elementtejä käytettäessä.
 
Kuvatiedostojen resoluution tulee olla painokoossa vähintään 300 dpi, mieluiten 600 dpi. Vaikka resoluutioarvoa voi jälkikäteen lisätä, se ei enää tee kuvaa tarkemmaksi. Kuvatiedostojen tallennusmuodoiksi käyvät PDF-, JPG-, PNG- tai TIF-formaatit.