Get to know us

Team:

Eeva Anttila

Eeva Anttila

Eeva Anttila är projektledare för ELLA-projektet. Hon är professor i danspedagogik vid Teaterhögskolan, Konstuniversitetet i Helsingfors, Finland och ansvarar för magisterprogrammet i danspedagogik. Hennes forskningsintressen är kroppsligt lärande, kroppslig kunskap, social rättvisa och jämlikhet i konstundervisning, dialogisk och kritisk danspedagogik, samt praktik- och konstbaserade forskningsmetoder. Anttila har lett forskargruppen Arts@School inom forskningsinitiativet ArtsEqual (2015–2021), som finansierades av Rådet för strategisk forskning vid Finlands Akademi (artsequal.fi/en). Hon har publicerat flera artiklar och bokkapitel såväl nationellt som internationellt, är aktiv i nationella och internationella dans- och konstutbildningsorganisationer, samt redaktionsmedlem vid tidskrifterna International Journal for Education & the Arts och Nordic Journal of Dance: Practice, Education and Research. 

Sofia Jusslin

Sofia Jusslin

Sofia Jusslin (PeD) är universitetslektor och postdoktoral forskare i svenska och litteratur med didaktisk inriktning vid Åbo Akademi. Hon är utbildad klasslärare och ämneslärare i svenska och litteratur. Hon disputerade 2020 med avhandlinge Dancing/Reading/Writing: Performative Potentials of Intra-Active Teaching Pedagogies Expanding Literacy Education, som bedömdes med betyget med beröm godkänd. I avhandlingen samarbetade hon med en danskonstnär och två klasslärare för att undersöka och utveckla didaktiska angreppssätt som integrerar kreativ dans i elevers läs- och skrivprocesser. Hennes forskningsintressen inkluderar litteracitetsundervisning, akademiskt skrivande, dansintegrering, kroppsligt lärande och konstbaserade ingångar till litteracitets-, litteratur- och språkundervisning. I ELLA-projektet fokuserar hennes forskning på förskoleelevers tidiga läs-, skriv och språkutveckling genom konst och mångprofessionellt samarbete i lärarutbildningen. Hon har huvudansvar för en systematisk litteraturstudie om kroppsligt språklärande. Hennes forskning finansieras av Konestiftelsen, Högskolestiftelsen i Österbotten, Svensk-Österbottniska samfundet, och Harry Schaumans stiftelse. Forskningen bedrivs i samarbete med Regionala danscentret i Österbotten.
Sofia.jusslin@abo.fihttps://research.abo.fi/en/persons/sofia-jusslin

Kaisa Korpinen

Kaisa Korpinen

Kaisa Korpinen är doktorand vid institutionen för lärarutbildning vid Turun yliopisto. Kaisas doktorsavhandling fokuserar på kroppsligt språklärande i grundskolans tidigarelagda språkundervisning med syftet att genom mångprofessionellt samarbete utveckla pedagogiska praktiker som integrerar dans och språklärande. Kaisa har studerat till filosofie magister och ämneslärare i engelska och franska vid Åbo Akademi och har avlagt grunderna i danspedagogik vid Konstuniversitetets öppna universitet/Helsingforsnejdens sommaruniversitet. I ELLA deltar Kaisa i delprojekten om tidigt kroppsligt språklärande genom konst samt mångprofessionellt samarbete. 

Niina Lilja

Niina Lilja

Niina Lilja arbetar som universitetslektor i finska som andra språk vid University of Tampere och är docent i finska vid Helsingfors universitet. Hon arbetar med interaktionslingvistik och multimodal samtalsanalys och är särskilt intresserad av kroppslighetens roll i språkanvändning och -lärande. Niina har publicerat om användning och inlärning av finska som andraspråk i flera interaktionella kontexter, såsom språkundervisning, vardaglig interaktion, servicemöten, byggarbetsplatser, samt sociala cirkusworkshoppar. I ELLA-projektet är hon involverad i delprojektet ELLA TALKS och analyserar hur språklärande sker i och genom danspedagogiska aktiviteter. 
Kontaktinformation: niina.lilja@tuni.fihttps://www.tuni.fi/en/niina-lilja

 

 

 

 

 

 

Johanna Lehtinen-Schnabel

Johanna Lehtinen-Schnabel

Johanna Lehtinen-Schnabel är doktorand vid Sibeliusakademin vid Konstuniversitet i Helsingfors. Forskningsmässigt är hon intresserad av, bland annat, musikpedagogiska kontexter som kan karaktäriseras som språkligt och kulturellt mångfaldiga, andraspråkslärande genom sång, samt kroppsliga och multisensoriska angreppssätt. Hon har arbetat som ledande musiklärare vid Esbo arbetarinstitut sedan 1999 och som lektor i musikpedagogik vid Sibeliusakademin sedan 2002. Hennes praktiknära forskning fokuserar på andraspråkslärande i flerspråkiga och -kulturella körer. Forskningen har bakgrund i hennes erfarenheter som musiklärare i integrationsutbildning och Learn-Finnish-by-Singing musikkurser och -workshoppar i samarbete med olika institutioner (till exempel Helsingfors stadsorkester, Kulturhuset Stoa och Konstuniversitetet). I ELLA-projektet deltar hon i delprojekt II. 

Tone Pernille Østern

Tone Pernille Østern

Tone Pernille Østern är Dr. of Arts in Dance från Teaterhögskolan vid Konstuniversitetet i Helsingfors. Hon är professor i konstämnenas didaktik med fokus på dans vid NTNU Norges teknisk-naturvitenskaplige universitet, samt gästprofessor i dansdidaktik i samtida kontexter vid Stockholms konstnärliga högskola. Hon är aktiv som A/R/Tograf (konstnär/forskare/pedagog) med ett särskilt intresse för socialt engagerad konst, dans i dialog med samtida kontexter, koreografiska processer, performativ forskning och kroppsligt lärande. Hon är chefredaktör för den referentgranskade tidskriften Dance Articulated. Tone är internationell samarbetspartner i ELLA-projektet. Fotografi: Andy Day.
https://www.ntnu.edu/employees/tone.pernille.osternwww.dance-company.notone.pernille.ostern@ntnu.no

Rose Martin

Rose Martin

Rose Martin (PhD, Dance Studies) är dekan vid fakulteten för lärarutbildning och konst- och kulturämnen vid Nord universitet i Norge. Rose har lång erfarenhet av forskning och undervisning i Mellanöstern, Europa, Stillahavsområdet och Asien. Hennes forskningsintressen inkluderar dansutbildning, community dance, samt dans och politik. Rose har skrivit många vetenskapliga artiklar, bokkapitel och böcker. Hennes senaste bok är The people’s dance: The power and politics of guangchang wu in contemporary China (Palgrave Macmillan, 2020), samförfattad med Ruohan Chen. Hon är internationell samarbetspartner i ELLA-projektet.

Angela Aldebs

Angela Aldebs

Angela Aldebs är dansare, artist och farmaceut. Hon har arbetat med och koreograferat teaterföreställningar med konstnärer från olika delar av världen. Med utgångspunkt i sin övertygelse om att konst kommer i första hand när det kommer till att försvara mänskliga rättigheter, sociala frågor och stödja samhället har Angela lett många workshoppar om grunderna i teater och scenkonst för amatörer, arbetat med ett flertal samhällsstödjande projekt och hjälpt kvinnor och barn under det syriska kriget. Hennes konstnärliga erfarenhet i Mellanöstern, Nordafrika och Europa främjade intresset att dela erfarenheterna med konstnärer från olika delar av världen i hopp om att integrera kulturell mångfald på fältet. Sedan november 2019 har Angela arbetat som konstnär i Finland och hon är för närvarande konstnär i ELLA-projektet. Hon samarbetat med olika aktörer, exempelvis Teaterhögskolan vid Konstuniversitet i Helsingfors, Zodiak – Center for New Dance, Finlands nationalteater, Helsingfors stadsteater och Alexandersteatern. Angela föddes i Damaskus 1995 och 2003–2012 var hon aktiv medlem av The Damascus Ballet School. Hon erhöll kandidatexamen i dans vid The Higher Institute for Dramatic Arts i Syrien 2018, samtidigt som hon studerande farmaci vid The University of Damascus. Mellan 2017–2019 var hon balettlärare för barn vid Damascus Ballet School. 

Riina Hannuksela

Riina Hannuksela

Riina Hannuksela arbetar som danskonstnär och -lärare i ELLA-projektet. Hon har lång erfarenhet av att arbeta med konstens sociala och etiska aspekter i olika miljöer. Som konstnär arbetar hon främst utanför scenen i en strävan att utmana konventionella former av scenkonst. Riina har tidigare arbetat i TALK by Zodiak Project där hon som danskonstnär arbetade med språklärare för att skapa strategier för kroppsligt språklärande i skolan. Hon är specialiserad med att arbeta med personer med inlärningssvårigheter, har magisterexamen i kulturhistoria (2006), har examen från Kuopio Academy of Music and Dance (2010) och har specialiserat sig inom scenkonst.

Mariana Siljamäki

Mariana Siljamäki

Mariana Siljamäki (PhD) arbetar som universitetslektor vid Faculty of Sport and Health Sciences vid University of Jyväskylä, Finland. Hennes huvudsakliga undervisningsområden är danspedagogik, interkulturalitet och jämställdhet i gymnastiklärarutbildningen. Marianas forskningsintressen inkluderar danspedagogik, kroppslighet, kroppsligt språklärande, social rättvisa och jämlikhet i dans och gymnastik. Hon har publicerat flera vetenskapliga artiklar och bokkapitel såväl nationellt som internationellt. Hon deltog i forskningsinitiativet ArtsEqual (2015–2021), vilket koordinerades av Konstuniversitetet i Helsingfors. Mariana arbetar också som danslärare inom den grundläggande konstundervisningen och som koreograf i det mångkulturella danskompaniet Mami Wata (sedan 1998).

Charlotte Svendler Nielsen

Charlotte Svendler Nielsen

Charlotte Svendler Nielsen (PhD) is Associate Professor and Head of Studies at the Department of Nutrition, Exercise and Sports, University of Copenhagen forming part of the research group “Embodiment, Learning and Social Change.” She is one of the Nordic project collaborators of ELLA. She was also project collaborator in the ArtsEqual research initiative (2015-2021) connected to the Arts@School research team. Her research is in the field of educational studies of dance and arts-integration focusing on embodied and intercultural processes, among others in a dance/visual arts project in South Africa 2017-2020. She works with videographic inquiry, phenomenologically and arts-based inspired research and the role of the body in (post)qualitative research processes. She is co-editor of (2015) Dance Education around the World, (2017) Dance, Access and Inclusion, and (2020) Dancing across Borders, all forming part of the book series “Perspectives on Dance, Young People and Change” published by Routledge U.K. She is also editorial board member of the newly established International Journal for Research in Cultural, Aesthetic and Arts Education as well as holding positions as Chair of the European Observatories of Arts and Cultural Education and as Executive Board member of Dance and the Child International.

Nanna Heino

Nanna Heino

Nanna Heino är forskningsbiträde vid Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier vid Åbo Akademi. Hon utbildar sig även till klasslärare vid Åbo Akademi. I ELLA-projektet arbetar hon som forskningsbiträde.