8.12.2020 - KuvA Research Days
Tuesday 8.12.2020 Tiistai
Pedagogy – what and how?
Pedagogiikkaa – mitä ja miten?
Ohjelmasta vastaa: Marika Orenius, Taidepedagogiikan lehtori, Kuvataideakatemia, Taideyliopisto
Host: Marika Orenius, Lecturer of Art pedagogy, Academy of Fine Arts, Uniarts Helsinki
Kieli: suomi ja englanti / Language: Finnish and English
Program arranged online. Please note the change in the program and schedule.
Ohjelma järjestetään kokonaan etänä. HUOM: muutoksia ohjelmassa ja aikataulussa.
Päivän aiheena on kartoittaa pedagogista ajattelua kuvataiteilijan koulutuksen yhteydessä sekä taidepedagogiikkaa, joka ympäröi taiteilijakoulutusta. / The topic of the day is to map out pedagogical thinking in the education of Visual Artists, as well as Art pedagogy that surrounds education of Artists.
Image: Marika Orenius
Ohjelma 8.12.2020 Program
Program arranged online. Please note that the times given in the schedules are in Finnish time (CET +1).
The presentation "Tuuletusaukko" and the lunch have been cancelled. "Tuuletusaukko" -esitys sekä lounas on peruttu. Program from 14:50 onward is still open for registration. Ohjelmaan klo 14.50 eteenpäin voi vielä ilmoittautua.
13:00 Workshop: Feminist Pedagogy and Visual Art [Closed zoom online session for registered participants. Registration closed for participartion]
Workshop starts with welcome words by Marika Orenius, Lecturer of Art pedagogy, Academy of Fine Arts, Uniarts Helsinki
13:05-14:35 The workshop is run by Visual artist and Art Educator Jemina Lindholm and Art Educator Kaura Raudaskoski.
What are the possibilities of feminist pedagogy in relation to visual art? What potential does reading art work from queer and crip perspectives entail? What is the relationship between an artwork and its interpretations? In this discussion-based workshop we will dive into the basics and tools of feminist pedagogy and dissect together its central challenges and prospects in the field of contemporary visual art. The workshop is held on site in Exhibition Laboratory and is facilitated by two art educators specializing in feminist pedagogy, Jemina Lindholm and Kaura Raudaskoski.
Please note: the online workshop is closed for registration as it is full. This part of the program 8.12.2020 is a closed zoom online session for pre-registered participants. Workshopin ilmoittautuminen on suljettu.
14:50 Rethinking the Concept of Prototype – Demonstrating Artistic Research
by University Lecturer and Visual Artist Petri Kaverma and postdoctoral researcher, and University Researcher, Visual Artist Denise Ziegler from the Academy of Fine Arts, Uniarts Helsinki, and Tero Heikkinen, postdoctoral researcher, Centre for Artistic research (CfAR), Uniarts Helsinki
Osallistujia pyydetään varaamaan ohjelmaa varten käsille A4 paperia (n. 6 kpl) ja tumman värinen kynä, sekä yksi vessapaperirulla hylsy.
Participants are asked to have available for participation A4 paper (about 6 sheets) and a dark colored penn, as well as an emty toiletpaper roll.
Continuous Prototype: Tero Heikkinen, Petri Kaverma and Denise Ziegler demonstrate specific pedagogical tools they developed as a method for their collaborative artistic research and its communication.
15:15 Break
15:30 Introductory speech by Jaana Erkkilä-Hill – Vice Rector, University of the Arts Helsinki
15:45–16:45 Panel discussion reflecting current pedagogical questions and ideas in and around fine art pedagogy.
Participants:
Lauri Väkevä – Vice Rector, University of the Arts Helsinki
Tiina Pusa – Head of Art Education at Aalto University
Heli Kauppila – University Lecturer, University of the Arts Helsinki
Jaana Erkkilä-Hill – Vice Rector, University of the Arts Helsinki
Ilai lehto – Student from the Academy of Fine Arts
Warda Ahmed – Visual Artist and Art Education student at Aalto University from “Ruskeat tytöt”
Moderator: Marika Orenius, Lecturer of Art pedagogy, Academy of Fine Arts, Uniarts Helsinki
16:45-17:45 Kirjanjulkistus: Toiminnasta sanoiksi: Puheenvuoroja oman työn kehittämisestä taidealojen yliopistopedagogisessa koulutuksessa (toim. Heli Kauppila & Kai Lehikoinen). Kokos-julkaisusarja. Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu (2020).
Toiminnasta sanoiksi -kirjassa taidealojen yliopisto-opettajat tarkastelevat opettajuuttaan ja sen kehittämistä. Kyse on taidealojen yliopistopedagogiikasta, joka on yliopistokontekstissa tapahtuvaa taiteessa oppimista. Kollegiaalisten puheenvuorojen lähtökotina ovat monialaisuus, opetuksen reflektointi, taidealojen historiasuhde, osallisuus ja uusmaterialismi. Kirja herättelee myös ajatuksia Taideyliopiston merkityksellisyydestä ja roolista yhteiskunnassa tulevaisuuden ja yhteisen hyvän rakentajana.