Opetuksen sisältö ja oppimateriaalit - muhipedi
OPETUKSEN SISÄLTÖ JA OPPIMATERIAALIT
Musiikinhistorian opetuksen sisältö on seurannut jopa vuosikymmenien viiveellä musiikinhistorian tutkimuksen suuntauksia . Musiikinhistorian kerronnan kohteita ja tapoja erittelemällä päästään tarkastelemaan muuttuvia paradigmoja, jotka vaihtuvat ajan- ja maailmankuvan muutosten seurauksena ja näyttäytyvät omana aikanaan itsestään selvinä, problematisoimattomina todellisuuden kuvaamisen välineinä.
Seuraava taulukko koostaa musiikinhistorian tutkimuksen aihepiirien kerrostumista opetuksen sisällöksi (Unkari-Virtanen 2009, 31):
Oppiaineen |
Musiikinhistorian |
Ajanjakso, |
Käsitteet |
Ensykolpediat |
1700-luku |
Aikajana |
|
1700-luku |
Teoskaanon |
Kehitysusko |
1800-luku |
Säveltäjät, |
Biografiat |
1700-1800-luvut |
Tyylin tunnistaminen |
Tyylihistoria |
1900-l alku |
Eri aihepiirien yhdistäminen, |
Annalistit, tapahtumien |
1920-luku |
Musiikinhistoria |
Musiikinhistorian |
1900-luvun jälkipuolisko |
"Uudet historiat" |
Afroamerikkalaisen, ym. |
2000-luku? |