TUNTI HAYDNISTA

 

 

 

Miten tunti etenisi?
 

  1. Elämänkaari + juttuja
  2. Musiikkia + tarinoita
    • työsopimus, kirjeitä, dokumentteja...
    • Kuva, kuvia ajan rakennuksista, puvuista ym.
  3. Keskustelua kuuntelemisen pohjalta
    • jokin tehtävä annetaan ennen kuuntelua, samalla kuulostelllen oppilaiden vieryttä, kiinnostusta yms
    • opettajalle suuri haaste pohtia, mikä voisi olla oleellista tämän musiikin kohdalla oppilaiden maailmassa
  4. Rinnalle jotakin muuta kuunneltavaa musiikkia - vertailua, esimerkiksi:
    • aikakausien vertailu, tyypillisiä piirteitä
    • soitintuntemusta
    • musiikin laji
  5. Muu tehtävä?


... kuunteluohjeiden lyhyt versio:
 

Pääotsikot:

  1. tempo, rytmi
  2. säveljärjestelmä
  3. kokoonpano
  4. dynamiikka
  5. teemat, fraasit
  6. tekstuuri
  7. rakenne, muoto
  8. aikakausi, alue
  9. teoksen herättämät mielikuvat


Keskustelukysymyksiä:
 

  • mikä yleistä, tyypillistä aikakaudelle
  • mikä ainutkertaista, omintakeista?
  • miten Haydnin elämän tai ajan tunteminen vaikuttaa kuuntelemiseen, musiikin kokemiseen?
  • erilaisia esityksiä levyillä
  • jokin käsiteltävänä oleva musiikin erityispiirre "aikajanalle", oppilaat sijoittavat kuullun teoksen ja perustelevat sijoituksensa
  • ryhmästä riippuen voi jopa pohtia, vetoaako musiikki tunteisiin, "järkeen", motooriseen liikkeeseen, kuvalliseen mielikuvitukseen, tms.
  • mikä musiikin ilmiö vastaisi Haydnin musiikkia nykyaikana?
  • konserttikäynnit - konserttiohjelmien läpikäymistä, löytyykö Haydnia?
  • omat soittokokemukset
  • ...?
     

Mitä muuta kuin keskustelua voisi olla?
 

  • Draama, eläytyminen
    • kirje
    • kertomus esim. kuuntelutilanteesta
  • Sävellyttäminen
    • projektista sopiminen
  • ....?