Tunti Haydnista - muhipedi
TUNTI HAYDNISTA
Miten tunti etenisi?
- Elämänkaari + juttuja
- Musiikkia + tarinoita
- työsopimus, kirjeitä, dokumentteja...
- Kuva, kuvia ajan rakennuksista, puvuista ym.
- Keskustelua kuuntelemisen pohjalta
- jokin tehtävä annetaan ennen kuuntelua, samalla kuulostelllen oppilaiden vieryttä, kiinnostusta yms
- opettajalle suuri haaste pohtia, mikä voisi olla oleellista tämän musiikin kohdalla oppilaiden maailmassa
- Rinnalle jotakin muuta kuunneltavaa musiikkia - vertailua, esimerkiksi:
- aikakausien vertailu, tyypillisiä piirteitä
- soitintuntemusta
- musiikin laji
- Muu tehtävä?
... kuunteluohjeiden lyhyt versio:
Pääotsikot:
- tempo, rytmi
- säveljärjestelmä
- kokoonpano
- dynamiikka
- teemat, fraasit
- tekstuuri
- rakenne, muoto
- aikakausi, alue
- teoksen herättämät mielikuvat
Keskustelukysymyksiä:
- mikä yleistä, tyypillistä aikakaudelle
- mikä ainutkertaista, omintakeista?
- miten Haydnin elämän tai ajan tunteminen vaikuttaa kuuntelemiseen, musiikin kokemiseen?
- erilaisia esityksiä levyillä
- jokin käsiteltävänä oleva musiikin erityispiirre "aikajanalle", oppilaat sijoittavat kuullun teoksen ja perustelevat sijoituksensa
- ryhmästä riippuen voi jopa pohtia, vetoaako musiikki tunteisiin, "järkeen", motooriseen liikkeeseen, kuvalliseen mielikuvitukseen, tms.
- mikä musiikin ilmiö vastaisi Haydnin musiikkia nykyaikana?
- konserttikäynnit - konserttiohjelmien läpikäymistä, löytyykö Haydnia?
- omat soittokokemukset
- ...?
Mitä muuta kuin keskustelua voisi olla?
- Draama, eläytyminen
- kirje
- kertomus esim. kuuntelutilanteesta
- Sävellyttäminen
- projektista sopiminen
- ....?